fbpx
Meny Stäng

Flygrädsla / Flygskräck

av John Eriksson, Hypnosterapeut

Ingen behöver vara flygrädd! - Precis, du läste rätt. Du kan bli helt befriad från din flygrädsla.
Få känner till hur lätt man kan bli av med flygrädsla på några få sessioner. Det brukar handla om 2-3 sessioner Men ofta räcker det med en session.

Under våren har jag träffat väldigt många klienter som ska ut och flyga, men som hindras av sin flygrädsla. En del säger "det här (hypnos) är min sista utväg, familjen får stå tillbaka hela tiden för att inte jag vågar flyga, eller så stannar jag hemma medan andra föräldern flyger med barnen". Så här behöver man verkligen inte ha det. Unga människor kan inte följa med sin kompis eller flyga till sin drömdestination för rädslan är för stark. Vanligt är också att man bokat resan, betalat och tagit ett beslut att trotsa sin rädsla. Men när man kommer på flygplatsen på avgångsdagen viker sig benen och man vänder hem.

Det finns olika skäl till att man är rädd och får panik.
De vanligaste orsakerna är, att man av olika skäl tror att planet ska störta, det är trångt och instängt (klaustrofobi), mycket människor nära inpå (socials ångest) och slutligen kontrollförlust. Ibland samexisterar en del dessa olika orsaker, vilket kan göra att det krävs lite extra åtgärder för att förlösa rädslan.
Rädslan är irrationell eftersom de flesta, om inte alla, faktiskt inte har någon erfarenhet av olycka i samband med flygplan. Tankarna är dock skapande och kan utveckla en liten rädsla till en katastrof, om man inte sätter stopp för det i tid. Kanske har vi sett eller läst om olyckor eller varit med om annat som har skapat rädsla i relation till flygning, det kan då bli så att den rädslan som uppstod av annan orsak blir associerad med flygning trotts att de inte har med varandra att göra.

Vad som händer efter att man etablerat rädslan är att psyket vill på något sätt varna om man är på väg att försätta sig i en situation som den lärt sig är farlig (att flyga). Det kan innebära att redan vid bokningen 2 månader innan avgång, börjar en oro infinna sig och efterhand som man närmar sig dagen "D" blir rädslan värre och till slut manifesterar sig allt i panik. Dessa obehagliga känslor man får handlar om att kroppen vill varna, gå inte in i "dödsfällan".

Hur löser vi nu detta?
Jag ska inte krångla för mycket med hur det går till, men i stora drag handlar det om att förlösa alla negativa scenarion man spelar upp i huvudet som är relaterad till flygskräcken. Hjärnan kommunicerar med bilder. Vilket innebär att om jag har lärt hjärnan att vara rädd och spelar upp skräckscenarion om att flyga i mitt inre, skickas dessa bilder till mitt undermedvetna, då måste det undermedvetna reagera och varna, det vill ju skydda dig. Om det finns en reell orsak till rädslan behöver vi avreagera den med.

Vi skapar också ett ankare, det betyder att vi lär kroppen att associera ett speciellt tecken, som vi kommer överens om, att varje gång du använder detta tecken så signalerar det t.ex. "lugn & fri" till kroppen och kroppen kan slappna av.

Slutligen gör vi, i fantasin, en inre resa med flyg och implementerar "lugn & fri" under resans gång. På det viset vänjer vi hjärnan att känna lugn och avslappning och att regera på ditt ankare, om du behöver använda det. Tänk på att hjärnan inte bryr sig om det är fantasi eller verklighet vi suggererar in. Det är ett av skälen till att det fungerar så väl med hypnos. Det finns ytterligare tekniker och åtgärder, men dessa är de vanligaste och de fungerar aldelens utmärkt.

Om du vill börja flyga igen, ta chansen och prova detta med hypnos. Det är en snabb och effektiv väg till att släppa paniken. Min upplevelse är att minst 95%, kanske alla, som går igenom behandlingen jag beskriver, faktiskt flyger och känner att det är både spännande och behagligt eller åtminstone okej.

Författare: John Eriksson, Hypnosterapeut    www.jagkraft.se

Dela gärna sidan!