fbpx
Meny Stäng

Tips för lyckat julfirande

Våra anslutna terapeuter har många olika kompetens- och kunskapsområden.

Här delar några med sig av tips att tänka på inför firandet av jul och nyår.

De blir säkert glada om du vill besöka deras sida hos oss (finns länk i namnet under varje tips) och kanske skickar dem en julhälsning via kontaktformuläret!

Tips för lyckat julfirande från 7999 - Alternativguiden

NATHA Yogas bästa tips inför julfirandet
Vi förknippar julen med glädje och firande. Å just det, också med julklappar, men dem hamnar i samma ”glädje-kategorin”.
Man kan göra andra glada, lyckliga på flera sätt än bara genom att ge dem presenter.
Testa istället att vara den anonyma ”skyddsängeln”, som är snäll mot alla, som har ett gott ord och ett leende för andra, som sprider harmoni kring sig, som inte tillåter sig starta/dras in gräl, som gör små eller stora tjänster för andra anonymt om möjligt.

Tänk hur många du kan faktiskt göra glada, hur många du kan uppmuntra, lyfta upp och förgylla deras vardag! Helt kostnadsfritt!
Georgiana Danet, Natha Yoga center


Catarina tipsar om julmaten och Covid

Catarina Gullberg, Naturläkare finns på 7999 - Alternativguiden

Julen är ju förknippad med mycket, och god mat. Det kan ibland bli lite för mycket för magen att smälta. Eftersom den största delen av vårt immunförsvar finns i mage-och tarm, bör vi ju vara lite rädda om den. Matsmältnings enzymer i samband med måltider, kan vara mycket underlättande för magen vid dessa tillfällen.

När vi tyvärr fortfarande är inne i corona/virus tider så gäller det att hålla immunförsvaret i schack. De flesta vet säkert, att D-vitamin, C-vitamin, zink och selen är viktigt för att bekämpa virus. Men det har också visat sig att honung och svartkumminfrön är mycket effektivt mot virus generellt, och svartkumminfrön (Nigella Sativa) har visat sig mycket effektivt mot just SARS-CoV. Det har visat sig i studier förhindra virusets förmåga att föröka sig.

Sist men inte minst, motion, frisk luft, dagsljus och tillräckligt med sömn är grunden för ett friskt immunförsvar.
Catarina Gullberg, Naturläkare


Att stänga ner eller dansa med i världens verklighet

Det är en mycket aktuell fråga just nu. Det finns en uppsida och en nedsida på alla val. Stänger vi ner känslan och känslorna, kanske för att vi är ovana att känna dem så starka som de är nu, kommer trötthet, utbrändhet och förvirring snart vara ett faktum. Dansar vi med dem behöver vi veta vilka som tillhör mig och vilka som inte är mina men ändå påverkar. Och, vi behöver veta när vi behöver vila och återhämta oss. Från rörelsen i världen. Känslorna. För nu är trycket så högt att vi inom många områden dansar på eggen.

Att stänga ner eller dansa med och i? Gör det som passar just dig just denna minut, just inom det område du är i. Men att du nyfiket börjar notera hur det är för dig och vad som verkar hända. Då, kan du göra val. T ex att stänga ner dig själv medvetet inom ett område och vara närvarande i ett annat.

Kunskap om hur vi människor fungerar är nu extra viktig. Kanske för att vi behöver allas energi (känslor) till att ta positiva steg in i nytt. Vi skulle alla behöva dansa på eggen d v s vara i kontakt med våra känslor och våra tankar och vår kropp. Samtidigt. Och stå still här. I kontakt. För det krävs det mod. Det krävs mycket mod och kärlek till sig själv för att kunna stå still, se och ge plats till det vi lägger märke till i vår kropp och våra känslor och tankar. Dessa delar bildar tillsammans en typ av kompass för oss; vad skall jag göra, vart ska jag, vad vill jag, vad behöver jag, är det respektfullt mot mig, är det respektfullt mot andra. I kontakt med ditt inre kan du ta kloka beslut och kloka steg. Du inkluderar både IQ och EQ. Det är den bästa mänskliga kapaciteten. Tänka och känna. Not either or, but both.

Varmt lycka till på din kloka väg
Monika Josefsson, samtalsterapeut på Peace in mind


Gör denna julen till din allra bästa

Just nu ligger snön vit – ett djupt täcke som jag inte upplevt sedan jag flyttade ut på landet för 6.5 år sedan. Bilen insnöad. Den vita snön skapar skönhet, renhet och en längtan att bara vara. Den skapar också besvär för många – halka, svårighet att ta sig fram för alla, speciell för de som inte är starka och friska.

Precis som livet är. Skönheten, njutningen kan också finnas i det som är besvärligt – det som inte bara flyter på. Då måste du utmana dig själv – hitta lösningar eller sänka dig själv och bara se svårigheterna. I allt finns möjligheter – i allt finns det lösningar men ibland så behöver man leta och ta hjälp för att hitta styrkan, lösningarna som kanske är djupt dolda i det inre.

Nu kommer julen närmare och för många är det en glädjens tid och för många ensamhetens tid. De allra flesta har nog många föreställningar om hur julen ska vara och föreställningar om hur andras jul är. Vi är duktiga på att bara se det lyckade i andra och det misslyckade i oss själva. Så förstärker vi skillnaderna. Egentligen finns kanske mycket få skillnader. Vi kämpar alla med rädslor, oro och negativa känslor. Även om andra i det yttre ser lyckade och framgångsrika ut på alla sätt så är det oftast inte verkligheten.

Så viktigt att inte jämföra sig med andra. Se och lyssna inåt – hur kan jag hjälpa mig själv – hur kan jag förändra min situation i det lilla och i det stora?

Glädje och frihet finns i det inre – det har mycket lite med det yttre att göra.

Så hur hittar du glädje och frihet?
- Ställ frågor till dig själv – vad höjer min energi – vad ger mig mer glädje – finns det någon i min omgivning som jag kan glädja och på så sätt också höja min egen glädje.
- Kan jag sträcka ut handen och be om hjälp eller ge hjälp till någon. Hjälpen kan vara så enkelt som ett vänligt ord.
- Vi lever i en utmanande tid på så många sätt men också i en tid då många fler vaknar upp och ser tydligare vad som verkligen är viktigt i livet.
- Du har så mycket mer att ge till dig själv och andra än du tror – utmana dig själv – våga göra det du känner i ditt hjärta att du vill - du är här för att leva inte för att överleva.

Gör denna julen till din allra bästa – släpp in glädjen i ditt hjärta – släpp det som inte ger verklig glädje

Ljus & kärlek
Hanne Tara, Be Free Now


Släpp förväntan på julen

Utbildningar från Love it på 7999 - Alternativguiden Julen kan vara helt fantastisk. Eller ett mindre h-vete. Allt beror på vår inställning och attityd till den. Om vi tillåter oss att släppa förväntan kring den och också kommunicera med de i vår omgivning, så kan både stress, oro och ledsamhet undvikas.

Ordet ångest är ett av de mest googlade orden i Sverige. Som terapeut möter jag många klienter med detta och det är beklagligt hur just tankar och känslor handlar om hur jobbigt det är med förväntan. Ens egna förväntningar på en själv, förväntningar på andra. Och omvänt, hur man känner att andra förväntar sig att man ska vara, ställa upp osv.

Vi är inte på den här planeten för att vara andra till lags. Vi är inte här för att uppleva ledsamhet och smärta. Vi är inte här för att känna litenhet, oduglighet eller separation från oss själva och andra. Vi är här för att inse vilka fantastiska varelser vi alla är. Alla är det. Bortom vår tro på vår litenhet är vi fantastiska, underbara varelser. Om du vill "lägga ner" julen, krav, förväntningar och ensamhet så finns det massor du kan göra.

Engagera dig i andra. Gör gemensam sak med andra och var tillsammans eller hjälp andra som exempelvis hemlösa genom att se till att det finns filtar, mat eller kanske t o m en stund tillsammans. Om du har familj - sätt er tillsammans och gör något nytt tillsammans. Kanske ska ev julklappspengar gå till något annat. Vi behöver inte mer saker, vi behöver bry oss om varandra. Kärlek är gratis.

Vi är mänskliga men också gudomliga. Låt julen vara en stund att komma ihåg detta.
Varm kram till oss alla
Jai Thornell, Love it


Lär dig hantera julstressen

Utbildningar från Svenska Healingskolan på 7999 - Alternativguiden Mitt tips i stressiga och oroliga tider är tapping - en enkel metod som snabbt kan hjälpa oss minska stress, oro och ångest, samt även bryta destruktiva tankemönster, förändra vanor, m.m.

Jag har spelat in en session med tapping just mot stress/oro/ångest, den finns på YouTube se den här

Therese, Svenska Healingskolan


Välmående för dig i Östergötland

Lili-Ann Hultman, Fasciaterapeut finns på 7999 - Alternativguiden Slappna av o kom I balans från julstressen på Fasciakliniken I Linköping

Lili-Ann Hultman, Fascia balance i Östergötland

 


Ha ett julbordsknytis

Ett praktiskt tips för att skapa ett julbord som tilltalar samtliga.
För att minska på kraven på den som håller i julen, men ändå öppna möjligheten att alla får det som känns viktigt för julmatens bidrag till julstämningen, bjöd jag in med tydlig information om vad jag skulle bjuda på. Därtill var jag tydlig med vad jag inte tänkte bjuda på, utifrån vad jag trodde att andra skulle vilja ha och skrev att ta med det du saknar och inte vill vara utan.

Det kan ju bli lite väl jobbigt med alla olika kostinriktningar.
Delat ansvar känns mindre stressande för mig.

Maria Löfgren, Kinesiologi Awareness


Vi behöver ljus för att fungera

Janna Strandli, Hallandspraktiken är med på 7999 - AlternativguidenUnder december så stressar vi enormt för att göra allt perfekt och mysigt till jul. Många gånger tappar vi bort oss själva och glömmer bort att tänka på vår egen hälsa. Dessutom så är det den mörkaste årstiden just nu och vi går på sparlåga.
För att vi ska fungera så behövs ljus. I våra kroppar kommunicerar våra celler med varandra och i sig själva med hjälpa av ljus, så kallade biofotoner. Normalt så laddas vi med biofotoner när vi vistas utomhus i solen men under denna mörka årstiden och att vi ofta lever ett stressigt liv och mycket inomhus så får vi ett underskott av biofotoner i våra kroppar.

Jag har ett enkelt tips för alla slutkörda människor. Vira in dig i en biofotonfilt en stund och samla ny energi. Den fungerar lika bra att dra över axlarna under meditation som framför tvn. Eller varför inte som ett komplement till yogamattan?

Filtmaterialet består av ett mycket mjukt tyg med glasgarn. Det här glasgarnet är uppladdat med biofotoner som ger dessa ljusvågor konstant vidare. Insvept i en sådan mjuk filt, kan man på ett väldigt enkelt och fint sätt stödja kroppens alla funktioner och behov. Glas innehåller kisel och kisel är enkelt att programmera (används inom data, mobil etc.). Så i filtarna så finns det en oändlig tillgång med biofotoner.
När du sveper in dig i denna fotoniserade, härliga filt kan du bekvämt och på ett mysigt sätt stabilisera kroppens egna balans, vilket medför att: Du känner dig uppiggad och mer vital Du sover gott Din stressnivå sänks avsevärt Ditt allmänna välbefinnande förbättras avsevärt.

Detta är en filt som även är utmärkt att använda i behandling till dina kunder om du jobbar som terapeut eller gyminstruktör etc.
Passa på nu att köpa dig en filt som du länge kommer att ha glädje av. Du hittar denna och massor med fina julerbjudanden i vår webbshop

Janna Strandli, Hallandspraktiken


Ayurvediskt tips

Maria Lobrant, Sattviskt i Vänersborg finns på 7999 - Alternativguiden Sakta ner, stanna upp en stund.

Vi är mitt i vatas tid. Kallt, torrt och blåsigt. Du blir kanske torr i huden, torr om läpparna och fryser.

Några ayurvediska vatabalanserande tips är:

  • ät varm mat, gärna goa grytor, lite extra kryddstarka
  • varm dryck, även vatten. Prova vilken skillnad! Varmt vatten påverkar dessutom inte din matsmältning negativt som kallt vatten gör.
  • tillagade grönsaker
  • abhyanga egenbehandling, oljemassage med mognad sesamolja och varm dusch efteråt. Ja, efteråt. Det får oljan att gå djupare ner i huden. Har en lätt ama-renande effekt. Ama=slagg som hindrar livsenergi.
  • Prova ett härligt pass Yinyoga, aah, lugnt och stilla.
  • unna dig en härlig Reikibehandling

Julklappstips!
I vår webbshop finns det nu härliga healingsjalar. Virkade av mig i mjuk bomull, påsydda stenpärlor och laddad med Reiki. Du får även ett budskap som passar sjalens vibration. Här finns även drömfångare med stenpärlor, laddade med Reiki och ögonkudde för fördjupad avslappning.

Idén om healingsjal fick jag egentligen då jag spann garn. Jag har sedan tidigare upptäckt att när jag spinner garnet stannar energin jag har när jag skapar i garnet. När jag plockar fram härvan och ska använda den till något kommer energin tillbaka. Man skulle kanske kunna tro att det är mitt minne om vad jag var mitt uppe i när jag gjorde garnet som kommer tillbaka. Jag tänker att det inte är på det sättet eftersom energin ändrar sig efter hand i det färdiga nystanet. Det tar ju lite tid att spinna det.
Garnet i sjalarna har jag köpt. När jag har virkat har jag varit öppen för Reiki. När sjalen är klar och stenarna är påsydda skickar jag extra Reiki till sjalen. Pärlor av bergskristall är alltid med och den förstärker ju de andra stenarnas vibration.

Maria Lobrant, Sattviskt


Nu inför jul och nyårshelgen får en del mycket ledighet och ledighet medför att nu ska jag hinna med en massa.
Men mitt tips i all stoj å stress är.
Att ta till egen tid och bege dig till skogen ta en "skogsdusch".
Du går ut i skogen och sätter dig någonstans gärna på en höjd eller bergknalle för att kunna se mer med överblick.
Sitter där med ljudlös mobil och bara är, tänk inte på någonting utan är bara här och nu och gå in i dig själv och slappna av.
Du ska inte ha ett ärende typ att nu ska gå till skogen för att göra upp eld, nej utan bara vara i nuet.
Det här är ett mycket bra sätt att skapa inre ro i sin kropp, det tror man inte men det fungerar.
Det här gör jag inom shamanismen fast med längre tids intervall än vad du ska göra.
Du behöver bara sitta från 15 till 30 min beroende på ditt tillstånd.
Jag gör liknande utesittningar men då sitter jag en hel natt vilket är ett bra sätt att finna inre ro i sig själv.
Men ska man göra en riktig utesittning så behöver man göra det under kontrollerade former vilket jag kan bistå med.

Anders R Marklund, Alternativ Behandling


Fira jul och nyår på ett hälsosamt sätt
Tina Ribbershed finns på 7999 - Alternativguiden Jul och nyår är den tid på året som vi ofta kopplar ihop med glädje och gemenskap. Dessvärre infinner sig också någon form av stress.

Det är mycket som händer kring dessa högtider och många gånger en hel del som ska förberedas och göras. Samtidigt så är det den mörkaste tiden på året och energin går naturligt lite på sparlåga.

Så här kommer mina 5 bästa tips för att skapa den mest hälsosamma tiden för dig

1. Börja med att ge dig själv tid för avslappning och återhämtning.
Det kan kanske tyckas märkligt att prioritera detta då så mycket ska hinnas med innan julfirandet. Men det är extra viktigt att ge dig denna tid, när du som bäst behöver det, dvs då stressen är på väg att knacka på dörren.
Avslappning och återhämtning kan exempelvis bestå av:

  • att stanna upp en stund, kanske blunda och ta några djupa andetag.
  • Det kan vara att ligga kvar en stund extra i sängen på morgonen och bara andas och fylla dig med lugn och glädje.
  • Det kan vara att sitta ner i stillhet och lyssna på meditativ musik, läsa en bok eller något annat som du vet laddar dina batterier.
  • Ta en välbehövlig promenad och rensa huvudet. Njut av promenaden och upplev att den gör dig riktigt gott.
  • Tänd ljus och kanske en brasa, om du har en kamin, och bara njut av en stilla stund. Kanske med en kopp väldoftande och avslappnande te.
  • Meditera en stund om du är van vid det eller anmäl dig till min gratiskurs

2. Nästa tips är att planera och organisera.
När det är för rörigt i huvudet så gör det dig stressad. För att släppa stressen behöver du sätta dig ner och göra upp någon form av attgöralista.
Fundera över vad du verkligen vill göra och stryk alla måsten. Här gäller det verkligen att rannsaka sig själv. För att dessa högtider ska bli så bra som möjligt för dig och din hälsa så behöver du titta på vad du vill prioritera. Det som ofta stressar är mat, julklappar, julpynt och städning.

  • Vilka julklappar ska ges? Var ute i god tid och försök att sprida ut inköpen under tid, så att inte allt ska göras under de sista veckorna. Finns bra affärer i din närhet eller så har du kanske möjlighet att göra inköpen hemma i lugn och ro framför datorn?
  • När det handlar om maten, kom ihåg att allt kanske inte är nödvändigt. Prioritera och förbered så mycket som möjligt i god tid och frys in eller lagra på annat sätt.
  • Prioritera även här. Vilket julpynt vill du ha? Julpynta lite i taget och kanske att du väljer att anlita en fönsterputsare. Det blir då smidigare att bara hänga upp julgardiner och ev stjärnor.
  • Med städningen gäller samma sak, prioritera och sprid ut, så att allt inte måste göras under de få sista dagarna innan jul och nyår.

3. Har du familj / sammanboende så involvera även övriga familjen och delegera det du kan / planera ihop, så att ansvaret fördelas mellan er.

4. Något annat som ofta får igång stressen är att man ”måste” hälsa på ”hela släkten” under jul.
Fundera hur kan du /ni göra för att det inte ska bli så stressigt? Måste ni hälsa på / bjuda hem alla under julen, eller kan ni fördela det på något annat sätt? Kan ni samlas på en gemensam plats, så att ni inte behöver åka runt och där ni gemensamt ansvarar för firandet? Kanske kan du använda vartannat år-principen för vissa under julen och istället hälsa på vid något annat tillfälle? Fundera igenom vad som fungerar bäst för dig i ditt liv. Glöm dock inte bort att rensa samvetet, så att det inte ligger och tar din energi.

5. Mitt sista tips är att njuta av tillvaron, skratta och vara tacksam över allt fint och bra som finns i ditt liv. Även detta behöver du lägga in som en del av din vardag under tiden före jul och nyår, men också under och efter högtiderna.

Så påminn dig om vilken härlig tid det är och fyll dig med tacksamhet. Skratta med dina arbetskamrater, med familj eller de som finns i din närhet.

Tina Ribbershed, HarmoniQA

Dela gärna sidan!

Innan du lämnar!

Får du vårt Nyhetsbrev varje månad?

Du kan enkelt anmäla dig här - det är gratis!

Vi har mottagit din prenumeration - tack!

En användare med denna epost adress är redan registrerad

7999 Nyhetsbrev för Popup Builder

Registrera dig här!